Overbelasting netwerk, minder belasting op energie opslag

Publicatiedatum: 29 september 2021

Er dient snel een oplossing te komen voor het capaciteitstekort op het net. Een van de oplossingen is de ingebruikname van de vluchtstrook van het elektriciteitsnet die begin dit jaar wettelijk is vrijgegeven. Daarnaast is een uitgestelde levering van wind- en zonne-energie door tijdelijke opslag in batterijen eveneens een goed alternatief.

Nu het kabinet op Prinsjesdag heeft bevestigd dat de dubbele heffing van energiebelasting bij energieopslag per 1 januari definitief stopt, lijkt deze mogelijkheid steeds meer in beeld te komen.

Afschaffing dubbele belasting bij energieopslag

“Uitgestelde levering is een manier om pieken op het stroomnet af te vlakken”, stelt Erik de Jonge, Projectleider Duurzame Energie bij DLV Advies. “Op deze wijze hebben individuele zonneparken en grootschalige zonnedaken minder transportcapaciteit nodig.” In de praktijk ziet hij vaak genoeg voorbeelden dat er onvoldoende ruimte op het elektriciteitsnet is om duurzame energie (terug) te leveren. “Ondanks dat uitgestelde levering van wind- en zonne-energie met batterijen nog volop in de ontwikkelfase is, werkt het niet mee dat energieopslag nog steeds dubbel wordt belast.” Inmiddels is bekendgemaakt dat deze dubbele energiebelasting definitief stopt per 1 januari 2022. “In die zin draagt deze wetswijziging bij aan de vooruitgang in de ontwikkeling van de energieopslag”, vervolgt Erik. Via een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) zullen voorwaarden en beperkingen worden gesteld met betrekking tot de exploitant van het energieopslagsysteem. Zo moet onder meer geregeld worden dat de maatregel enkel voor grootverbruikers van toepassing is. In het Belastingplan 2022 staat hierover het volgende: ‘Voor afnemers met een kleinverbruikaansluiting die elektriciteit invoeden, geldt dat de energiebelasting op grond van de salderingsregeling wordt geheven over het positieve saldo van de via die aansluiting geleverde elektriciteit minus de via die aansluiting ingevoede elektriciteit, waardoor geen sprake zal zijn van dubbele heffing.’ Erik: ”Het terugleveren van energie is op een kleinverbruikaansluiting wel mogelijk in tegenstelling tot een grootverbruik aansluiting.”

Afvlakken stroomnet

“Uiteraard zijn er ook andere manieren om de spanningsproblemen te verminderen”, vult Anneke van Uden, eveneens projectleider Duurzame Energie bij DLV Advies, Erik aan. “Wanneer er in één keer te veel energie op het stroomnet komt, ontstaan er te hoge spanningen en worden omvormers van zonnepanelen uitgeschakeld. Dit wordt ook wel dynamisch terugleveren genoemd en kan vanuit de netwerkbeheerder geregeld worden. Dit is echter nog in ontwikkeling en wordt deels in Nederland en in Duitsland toegepast. Op zo’n moment kunnen zonnepanelen tijdelijk geen elektriciteit leveren. Overweeg daarom om de zonnepanelen op het oosten of westen te installeren. De opbrengst is dan wel zo’n 10 tot 15 procent lager dan zonnepanelen die op het zuiden zijn geplaatst, en afhankelijk van het eigen stroomverbruik sluit de opwek van energie hier beter op aan. Op het zuiden geplaatste hebben een hogere piek opwek in vergelijk met een oost- west opstelling. Vaak wordt er op dat moment minder stroom verbruikt dan zonnepanelen die op het oosten liggen en in de ochtend pieken. Panelen die op het westen zijn geplaatst, leveren juist het meeste stroom op aan het einde van de dag", aldus Anneke.

SDE subsidie op energieopslag?

“Dat zou mooi zijn”, beaamt Erik. “Helaas is dat momenteel nog niet mogelijk.” Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) stelde afgelopen februari dat uitgestelde levering subsidiëren via de subsidieregeling Stimulering duurzame energieproductie en klimaattransitie (SDE++) geen goede optie is, omdat dit tot een te hoge complexiteit zou leiden. Voor de SDE++ 2022 voert het PBL opnieuw onderzoek uit naar de mogelijkheden. “Wanneer de overheid dit gaat stimuleren, zal de uitrol van zon- en windenergie niet stagneren. Belangrijk ook wanneer we kijken naar de te behalen energietransitie.”

Transportindicatie

Anneke: “Wanneer er een SDE ++ subsidie wordt aangevraagd dient er altijd een transportindicatie te worden meegegeven. Hierop is duidelijk of er op de betreffende locatie voldoende ruimte is om op het elektriciteitsnet duurzame energie (terug) te leveren. De transportindicatie draagt bij aan de goedkeuring van de subsidie. Dat betekent niet dat rood gekleurde gebieden per definitie een afwijzing krijgen. Er wordt altijd gekeken of er oplossingen gegeven kunnen worden die past bij de realisatie van het project. Energieopslag zou dus een uitstekend middel kunnen zijn, we wachten dan ook met smart op een voorspoedig beloop van de ontwikkeling van het product én flexibiliteit van de overheid. Het aanvragen van SDE++ subsidie is altijd een goed idee, omdat de netwerkcongestie volop in ontwikkeling is, uiteindelijk zal het probleem linksom of rechtsom opgelost worden."

Anneke en Erik zijn beide geregistreerd in het register van Solar-Specialist. Naast gedegen kennis van economische, technische en praktische aspecten, zijn Solar-Specialisten volledig op de hoogte van de mondiale energieproblematiek en de ontwikkelingen in de markt voor zonnepanelen. De kaart waarop de transportindicatie is weergegeven, is te raadplegen op capaciteitskaart.netbeheernederland.nl.

Bent u van plan om te investeren in duurzame energieproductie of klimaattransitie of wilt u meer weten over de mogelijkheden? DLV Advies is bekend met de SDE++ en de  ISDE-regeling en kan de aanvraag voor u volledig verzorgen. Vul onderstaand contactformulier in een van onze specialisten neemt contact met u op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

* verplichte velden

Nieuwe subsidie SVM start 1 oktober

Met de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) kunnen (agrarische) ondernemers een gespecialiseerde adviseur inhuren voor energieadvies...

Lees verder

Topfokker Witlox gaat voor duurzaamheid

Al vanaf 1996 runnen René en Miriam Witlox het familiebedrijf in Haaren. De oorspronkelijke gemengde boerderij namen zij over van zijn ouders die,...

Lees verder

Meer nieuws

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt DLV Advies gebruik van cookies. Door op "Akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken in ons Privacybeleid