Bouw Integraal Duurzame Stal

Met een rapport van de MER is er geen ruimte voor discussie.

Een milieueffectrapportage (MER) is een schrikbeeld van menig plannenmaker. Het kost veel tijd en geld maar levert ook een beter plan en een onafhankelijke uitspraak van een commisie op. Daarmee kun je het plan tegenover iedereen verdedigen.

Het is een magistraal gezicht. De koeien in de nieuwe stal van Pieter Koonstra in Vinkenbuurt (Ov.) liggen als melkveekoninginnen  in  één  groot  houtspaanderbed. Er is geen box te zien. De open boogstal is nog maar net in gebruik. “Het was erg spannend. De vergunning kwam  half  december  en  eind  februari moest de stal er staan, in verband met de  subsidie  uit  het  project  Integrale Duurzame Stallen.”

Cultuurhistorie

Koonstra en zijn adviseur van DLV Advies Thijs Evers hadden de vergunning driekwart jaar eerder  verwacht.  De  nieuwe  bedrijfslocatie ligt echter dicht bij het beschermde dorpsgezicht  Ommerschans  met  zijn  karakteristiek open landschap met lijnelementen. De gemeente Ommen eiste daarom een Milieueffectrapportage  (MER).  Evers: “Terwijl een MER normaal pas vanaf 200 koeien nodig is. Pieter heeft een stal voor 100 koeien en 50 stuks jongvee.”
In zijn eerste reactie vond Koonstra deze stap van de gemeente vooral overijverig. De MER richtte zich ook veel meer op cultuurhistorische aspecten dan op de ‘traditionele’ milieuonderwerpen. DLV Advies was ook betrokken bij de opstelling van het bijbehorende bestemmingsplan.

Beter plan door MER

De  MER  pakte  uiteindelijk  goed  uit.  Het gaf  niet  alleen  de  gemeente,  maar  ook Koonstra  zelf,  alle  vormen  van  verdediging  in  handen  tegenover  bezwaarmakers. “Je wordt gedwongen over alles na te denken en dat maakt je plan beter. Bovendien heeft een onafhankelijke instantie zich nu uitgesproken over het plan. De rapporten van de MER laten geen enkele ruimte  meer  voor  discussie.”  DLV Advies  heeft veel  ervaring  met  Milieueffectrapportages,  maar  dit  was  één  van  de  eerste binnen de melkveehouderijsector. Evers: “Ik verwacht dat er meer volgen. Zeker bij bedrijfsverplaatsingen  wordt  de  roep  om een MER steeds luider.”

MER-presentatie op strobalen

Een  MER  betekent  veel  rapporten,  papierwerk, tijd en geld. Maar de ondernemer zelf kan behoorlijk invloed uitoefenen. Pieter  Koonstra  nodigde  de  Commissie MER op zijn bedrijf uit en gaf een uitgebreide presentatie. “Ik heb ze op strobalen tussen de koeien laten zitten en heb mijn  verhaal  gehouden.”  Volgens  Evers werkte  dat  buitengewoon  goed.  “Pieter liet duidelijk merken overal goed over te hebben nagedacht. Hij verkocht zijn concept ijzersterk. Binnen drie weken na de presentatie  lag  er  al  een  positief  advies van de commissie.”


 

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt DLV Advies gebruik van cookies. Door op "Akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken in ons Privacybeleid