Van de nood een deugd maken

Nieuwe manege Hillegersberg 500 meter verderop.

“Maak van de nood een deugd”

De verplichte verhuizing vanwege de aanleg van de nieuwe verbindingsweg A13/A16 zagen Rob en Antoinette Diks al langere tijd aankomen. Toch was het even slikken toen de knoop werd doorgehakt. 
Rob: “We hebben direct van deze nood een deugd gemaakt. We konden immers nu naar eigen inzicht een nieuw manegebedrijf neerzetten dat volledig voldoet aan de nieuwe wetgeving, maar vooral ook aan de eisen die wij stellen voor veiligheid, welzijn en bovenal gebruiksgemak en –plezier.”

Nieuwe kansen 500 meter verderop

Onder de rook van Rotterdam lag de oorspronkelijke locatie van manege Hillegersberg verscholen in een groen bosrijk gebied. Al sinds 1986 een plek waar ruiters en amazones hun toevlucht zochten voor wekelijkse paardrijlessen, buitenritten of stalling van hun pony of paard. Voor Rob en Antoinette, sinds 1992 bedrijfsleiders van de manege, was de wens groot om een nieuwe manege in dezelfde regio te realiseren. Rob: “Voor het behoud van onze klanten was het belangrijk om in de buurt te blijven. De oude locatie was uniek. Bosrijk, maar toch dichtbij de stad. Wij hadden hier nog veel langer willen blijven, maar door de verandering van het plan liep dat toch anders. In samenspraak met Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer kregen we uiteindelijk de nieuwe locatie, 500 meter verderop aan de Bosweg, aangewezen.”

Toen in 2015 de locatie eindelijk vastgesteld was, kon het echtpaar aan de slag met de concrete planvorming. Zij schakelden hiervoor een adviseur paardenhouderij van DLV Advies in. “Wij hebben geen ervaring met het bouwen van een manege en zochten een partij die onze wensen kon vertalen in een duidelijk bouwplan. We mochten terugbouwen wat we op onze oude locatie ook hadden, maar in de tussentijd zijn er veel zaken veranderd met betrekking tot welzijnsnormen voor de paarden, bouweisen in een nieuw bouwbesluit maar bijvoorbeeld ook rondom benodigde ruimtes voor het personeel. Ook hadden we specifieke wensen die we wilden realiseren om het voor onze paarden en pony’s zo comfortabel mogelijk te maken en om voor onze klanten een nog fijnere plek te creëren om hun hobby op elk niveau uit te oefenen. Na een aantal sessies hadden we al deze wensen en eisen tot een concreet plan gevormd dat we konden presenteren aan de gemeente. Met een goede onderbouwing konden we de afwijkende aanpassingen in de nieuwbouw verantwoorden”, blikt Rob terug. “Een aantal luxere opties hebben we zelf nog toegevoegd. We bouwen nu één keer, dus wilden we het wel gelijk goed doen met oog op de toekomst.”

Christiaan de Ruijter, projectleider bouw bij DLV Advies, verzorgde de bouwtekening, het bestek en  de aanbesteding. Christiaan: “Bouwbedrijf Jos Vrolijk kwam direct goed uit de bus. Zij hebben veel ervaring en affiniteit met het bouwen van paardenbedrijven. Zij kwamen met goede voorstellen om bezuinigingen door te voeren, zodat we toch binnen het budget konden bouwen ondanks de sterk gestegen bouwprijzen sinds het moment van afspraken met Rijkswaterstaat. Rob: “Wij hadden ook direct vertrouwen in deze partij en hebben samen veel voorbeelden bekeken. Tijdens de bouw zorgde Christiaan voor de benodigde controles en aansturing. Hierdoor is het resultaat uiteindelijk helemaal geworden zoals we van te voren bedacht hadden. Binnenkort ontvangen wij de beoordeling van de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS). Wij hebben tijdens de bouw niets aan het toeval overgelaten om wederom voor 5 sterren in aanmerking te komen.”

Niets aan het toeval overgelaten

Wie door het nieuwe complex heen loopt ziet dat er inderdaad niets aan het toeval is overgelaten. De rijhallen zijn ruim en licht. De grote rijhal van 20 x 60 meter is over de gehele lange zijde voorzien van hoge ruiten. Christiaan: “Om hier voor voldoende frisse lucht te zorgen hebben we het dak verder door laten lopen zodat we een extra rand open konden laten voor natuurlijke ventilatie, zónder dat je last krijgt van regeninval. De kleine rijhal van 20 x 40 meter is aan 2 zijdes opengelaten. De naastgelegen bosrand biedt een natuurlijke barrière voor regen, wind en zonlicht.” Rob vult aan: “De tribunes aan de korte zijdes van de rijbanen kunnen verwarmd worden zodat toeschouwers ook in de winter de lessen kunnen volgen. Hiermee willen we iedereen zoveel mogelijk bij de sport betrekken.” 
De kantine, met uitzicht op alle rijbanen, is door de gezellige inrichting met veel verschillende zitjes en hoekjes geen standaard kantine meer te noemen. Door de grote glazen gevels is er vrij zicht op de buitenrijbaan van 20 x 60 meter. Aansluitend is de dakconstructie verder doorgetrokken om een overdekt terras te creëren. Opvallend is de situering aan de achterzijde van het bedrijf. “Hier hebben we bewust voor gekozen omdat onze achterzijde prachtig uitkijkt op het bos en groen. Hierdoor is het heerlijk vertoeven op ons terras en halen we het groene buiten ook een beetje naar binnen.”

Boulevard van verbinding

De 80 paarden en pony’s worden gehuisvest in drie ‘straten’ die allen verbonden zijn aan de boulevard, de trots van Rob. “De boulevard is eigenlijk een hele ruime gang die alle ruimtes op onze manege aan elkaar verbindt. Ik had een hele grote wens om alles onder één dak te realiseren zodat we onder alle weersomstandigheden prettig kunnen werken. Deze boulevard verbindt de rijhallen, stallen, was- en poetsplaatsen en zadelkamers. Zelfs de kantine kan bereikt worden zonder dat we nog buitenom moeten”, vertelt Rob trots. 
De drie straten met boxen zijn allemaal anders ingedeeld. Een straat bestaat uit ponyboxen. Deze hebben afwijkende afmetingen in lengte en breedte, maar vooral ook in hoogte zodat zowel de pony’s als hun ruitertjes en amazones er makkelijk overheen kunnen kijken. De overige twee straten zijn ingericht met grotere boxen voor zowel manege- als pensionpaarden. Rob licht toe: “We hebben niet klakkeloos allemaal dezelfde boxen in de gangen gezet. We hebben ervoor gekozen om de tussenwanden om en om hoog en laag af te werken. Hierdoor heeft elk paard aan één kant sociaal contact met het buurpaard, maar kan het zich aan de andere kant rustig terugtrekken. Door de opzet van de drie straten is het in de stalgangen over het algemeen heel rustig voor de paarden.”

En deze rust heerst over het hele bedrijf. Rob: “De drukke parkeerplaats bij de entree doet anders vermoeden, maar iedereen is heerlijk op zijn eigen manier en plek met de sport bezig op onze manege. Je merkt vaak helemaal niet dat er eigenlijk best veel mensen aanwezig zijn. Ik merk nu ook dat zowel de paarden als de ruiters en amazones inmiddels hun draai hier wel hebben gevonden. De sfeer is ontspannen. Iedereen geniet zichtbaar van de nieuwe faciliteiten en opzet.”

Open dag 21 september 2019

De stichting achter Manege Hillegersberg heeft als doelstelling om de paardensport voor iedereen toegankelijk te maken. Op zaterdag 21 september a.s. openen zij daarom hun deuren voor iedereen. Van 15.00 tot 17.00 uur is iedereen welkom om een kijkje te nemen. Er worden rondleidingen georganiseerd. Voor kinderen is er de gelegenheid om pony te rijden. Om 17.30 uur wordt de manege officieel geopend met een voorstelling van de carrousselgroep die al 11 keer op rij Nederlands kampioen is geworden. Aansluitend zullen Haike Blaauw, directeur FNRS, Peter Koenders, voorzitter stichting manege Hillegersberg en Kathy Arends, wethoudster van gemeente Lansingerland een woordje tot Rob en Antoinette richten.
 

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt DLV Advies gebruik van cookies. Door op "Akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken in ons Privacybeleid