Blog: emotiemarketing varkensvlees

Publicatiedatum: 02 maart 2017

In de reclame voor levensmiddelen benaderen marketingmensen het productieproces vaak vanuit de emotie, waarbij de natuur als een idyllische wereld wordt geschilderd. Dit heeft echter weinig te maken met de realiteit van alledag. Immers, de natuur is vaak wreed en onverschillig. De kloof tussen de realiteit en het maatschappelijke ideaal lijkt alleen maar groter te worden.

In een Deens onderzoek is treffend gedocumenteerd hoe sterk dit ideaal bij veel consumenten leeft. Consumenten moesten de sappigheid en smakelijkheid beoordelen van varkensvlees uit de gangbare houderij en uit de biologische houderij. Beide producten – dus zowel het gangbare en het biologische varkensvlees – kregen het label ‘gangbaar’ in de eerste vergelijkingstest en ‘biologisch’ in de daaropvolgende tweede test. In de derde test kregen beide producten geen informatielabel.

De resultaten lieten zien dat het gangbare vlees een hogere waardering kreeg dan het biologische vlees. Het toevoegen van het label ‘gangbaar’ resulteerde echter bij beide vleesproducten tot een lagere waardering, vergeleken met de waardering voor vleesproducten zonder een label. Toevoegen van het label ‘biologisch’ leidde daarentegen tot een hogere waardering, vergeleken met vleesproducten zonder label. De voorkeur voor natuurlijkheid leidt tot dit zogenaamde Halo-effect. Consumenten realiseren zich niet dat natuurlijkheid niet altijd tot een betere kwaliteit leidt. Dat zal voorlopig zo blijven.

Daarom is het goed om na te denken hoe in de marketing in te spelen op beleving, elk nadeel heeft immers ook zijn voordeel. Zo roept bijvoorbeeld authenticiteit ook positieve associaties op. Producten die van dichtbij komen worden door veel consumenten als kwalitatief beter beoordeeld: het komt van dichtbij, en zal dan wel verser en daarmee van betere kwaliteit zijn! Kortom, in de marketing inspelen op de beleving van consumenten kan grote voordelen brengen.

Deze blog verscheen op 2 maart op Varkens.nl. Neem voor meer informatie over dit onderwerp contact op met Gé Backus via 06 53 72 49 43 of g.backus@connectingagriandfood.nl

Brandpreventie hoeft geen handenvol geld te kosten, het begint bij bewustwording

Als het gaat om brandveiligheid, ligt de veehouderij onder een vergrootglas. Boerderijbranden kunnen in korte tijd voor enorme financiële en emotionele...

Lees verder

Harm Wientjes algemeen directeur bij DLV Advies

Harm Wientjes is de nieuwe Algemeen Directeur van DLV Advies. Hij wil dat de dienstverlener toegevoegde waarde levert, zowel bij de varkenshouders als...

Lees verder

Meer nieuws

Onze adviseurs staan
voor u klaar

Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen?


De nieuwsbrief van DLV Advies wordt een keer per maand verstuurd met de meest interessante en actuele ontwikkelingen in de agrarische sector. Incidenteel kunt u nieuws en informatie ontvangen in een extra nieuwsbrief. Uw persoonsgegevens worden conform onze privacyverklaring verwerkt.

* verplichte velden