Meerwaarde benchmarken melkveehouderij

Publicatiedatum: 24 maart 2025

“Eén van de krachtigste tools om inzicht te krijgen in de prestaties en verbeterpunten van een melkveebedrijf, is het benchmarken”, zegt Dylan Lohuis van DLV Advies. Hij zorgt iedere maand voor de voerwinstprognoses voor de melkveehouderij én zit eveneens regelmatig aan tafel om de benchmark van diverse bedrijven te bespreken. “Dit proces, waarbij een bedrijf zijn prestaties vergelijkt met die van vergelijkbare standaardbedrijven in de sector, wordt al volop toegepast in de intensieve veehouderij, maar is in de melkveehouderij nog relatief onbekend.”

Door de krappe marges, een volatiele markt en de steeds veranderende eisen vanuit de samenleving en wetgeving, draagt benchmarken voor melkveehouders bij aan het optimaliseren van de bedrijfsprestaties.

Vergelijking in productcijfers, voerwinst en gezondheid

Benchmarken biedt melkveehouders inzicht in waar ze staan ten opzichte van vergelijkbare bedrijven. Het stelt hen in staat om niet alleen hun eigen prestaties te monitoren, maar ook om kansen te ontdekken voor verbetering. Door het vergelijken van bijvoorbeeld productiecijfers, voerwinst, gezondheid van het vee en andere relevante KPIs, krijgen melkveehouders concrete cijfers die hen helpen in de bedrijfsvoering.

Belang benchmarken is tweeledig

  1. Verbeteren van de efficiëntie: Benchmarking maakt het mogelijk om inefficiënties in de bedrijfsvoering te identificeren en deze gericht aan te pakken. Dit kan variëren van voeroptimalisatie tot betere zorg voor het vee, en zelfs aanpassingen in de bedrijfsstructuur.

  2. Vergroten van de winstgevendheid: Door inzicht te krijgen in welke bedrijven beter presteren, kunnen melkveehouders samen met de adviseur kijken waar de bedrijfsvoering geoptimaliseerd kan worden, zodat melkveehouders gerichte stappen kunnen zetten richting een duurzamer en winstgevender bedrijf.

Meerwaarde van standaard melkveebedrijven

Wij hebben vier standaard melkveebedrijven ontwikkeld die zijn gebaseerd op de cijfers die we van onze klanten ontvangen”, geeft de adviseur aan. “Deze gestandaardiseerde bedrijven bieden een waardevolle benchmark om te bepalen hoe een bedrijf zich verhoudt tot de gemiddelde prestaties binnen de sector. De standaard melkveebedrijven zijn gebaseerd op intensiteit.”

Vergelijking biedt nieuwe inzichten

Hoewel benchmarken in de intensieve veehouderij al gemeengoed is, blijft het in de melkveehouderij relatief onderbenut. Veel melkveehouders werken met hun eigen ervaringen en lokale kennis, maar missen het bredere perspectief van de sector. Dit kan leiden tot kansen die niet gezien worden. “Het vergelijken van prestaties met andere melkveebedrijven kan echter nieuwe inzichten opleveren die belangrijk zijn voor de toekomstige bedrijfsvoering. Het stelt je in staat efficiënter te werken, kosten te verlagen en winstgevender te opereren”, aldus Dylan.

Interesse?

Benieuwd wat benchmarken voor uw bedrijfsvoering kan betekenen? Vul onderstaand formulier in en wij nemen vrijblijvend contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Podcast: Wat als minder koeien juist meer oplevert

“We zijn als boeren lang geïnspireerd geweest om harder, groter en efficiënter te worden. Maar wat is dan efficiënt", vertelt...

Lees verder

Laatste kans: subsidie bedrijfsovername voor jonge landbouwers

Op 28 april a.s. opent de Vestigingssteun: een subsidie van € 80.000 voor jonge boeren ter ondersteuning bij de overname van een landbouwbedrijf....

Lees verder

Meer nieuws

Onze adviseurs staan
voor u klaar

Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen?


De nieuwsbrief van DLV Advies wordt een keer per maand verstuurd met de meest interessante en actuele ontwikkelingen in de agrarische sector. Incidenteel kunt u nieuws en informatie ontvangen in een extra nieuwsbrief. Uw persoonsgegevens worden conform onze privacyverklaring verwerkt.

* verplichte velden