MER-traject steeds vaker verplicht

Publicatiedatum: 25 september 2015

Veel grote bedrijfsontwikkelingen passen niet binnen het bestaande bestemmingsplan. De gemeente kan dan twee wegen bewandelen. Of het bestemmingsplan moet gewijzigd worden waarna  de vergunningen aangevraagd kunnen worden. Óf het bestemmingsplan blijft gelijk, en de ondernemer krijgt vrijstelling voor de vergunning. 

Veel grote bedrijfsontwikkelingen passen niet binnen het bestaande bestemmingsplan. De gemeente kan dan twee wegen bewandelen. Of het bestemmingsplan moet gewijzigd worden waarna  de vergunningen aangevraagd kunnen worden. Óf het bestemmingsplan blijft gelijk, en de ondernemer krijgt vrijstelling voor de vergunning. Dit laatste wordt een ‘buitenplanse afwijking’ genoemd.

In het verleden werd in het bestemmingsplan ruimte opgenomen voor toekomstige ontwikkelingen. Bij uitbreiding werd een vrijstelling voor de vergunning gegeven. In de huidige regelgeving is dit vaak niet meer mogelijk. De natuurwetgeving is er gericht te kijken naar het eerstvolgende bouwproject. Een bestemmingsplan maakt dan in de praktijk niet meer mogelijk dan een omgevingsvergunningaanvraag met buitenplanse afwijking.

Daardoor kiezen gemeentes steeds vaker voor een bestemmingsplanwijziging. Daarbij is een milieueffectrapportage (MER) verplicht. De MER brengt de (milieu)gevolgen van het project in beeld. Het helpt de gemeente bij het nemen van besluiten.

Een MER kost vaak veel tijd en geld. Er moeten uitgebreide rapporten geschreven worden en de procedure duurt vaak lang. Het verplichte advies van de commissie voor de MER kost in 2015 € 11.500,-.

Het is dus van groot belang de juiste weg te kiezen om uw bouwproject vergund te krijgen. DLV heeft veel ervaring met deze uitdagende trajecten en helpt u graag verder.

Ammoniakeisen MDV-13 ingetrokken

De eerder aangekondigde conceptregeling Maatlat Duurzame Veehouderij (MDV) 13 is gewijzigd. De gestelde ammoniakeisen zijn voor een groot deel ingetrokken...

Lees verder

Uitbreiding warme sanering voor aanpak stikstof

Het kabinet heeft vandaag nieuwe stappen gezet om de stikstofproblematiek aan te pakken. Om de neerslag van stikstof in de natuur op korte termijn te laten...

Lees verder

Meer nieuws

Onze adviseurs staan
voor u klaar

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt DLV Advies gebruik van cookies. Door op "Akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken in ons Privacybeleid