Varkenshouders marktgericht te werk

Publicatiedatum: 07 oktober 2019

Nu het Beter Leven-keurmerk overal in de schappen ligt, willen supermarkten zich onderscheiden van elkaar. Supermarktketen Plus gaat dit najaar met veertien varkenshouders extra stappen zetten op het gebied van smaak, dierenwelzijn en milieu-impact. Hoog tijd, menen ketenspecialisten, hoewel er nog wel wat uitdagingen liggen. "Een grote uitdaging voor de varkenssector is het onderscheiden in smaak", zegt Peter van Balkom van kennisorganisatie Connecting Agri&Food.

Plus wil samen met ketenpartners Vion en de varkenshouders op korte termijn nieuwe stappen zetten op het gebied van smaak, het verder verbeteren van dierenwelzijn én het verlagen van de milieu-impact van varkensvlees. Plannen op dat gebied lopen al veel langer. In een dertig jaar oud rapport van de adviescommissie Van der Stee staat zwart op wit beschreven dat de marktgerichtheid van de Nederlandse vleesindustrie zeer matig te noemen is. 'Het zou aantrekkelijk zijn om kwaliteitsvlees ook voor de consument in de markt identificeerbaar te maken', is in het rapport te lezen.

Varkensvleesconcepten

Peter van Balkom, specialist varkensvleesketen bij Connecting Agri & Food, heeft recentelijk varkensvleesconcepten in Nederland en België geanalyseerd. Hij ziet dat de zuiderburen vooropgaan met vleesconcepten in de supermarkt. "In Nederland gaat het met merken als Livar, Friberne en Heyde Hoeve vaak om relatief kleine aantallen. Nederland loopt daarentegen weer voorop met de aandacht voor dierenwelzijn", zegt Van Balkom.
Volgens Van Balkom is een stabiele prijsvorming een belangrijke voorwaarde voor een stabiele keten. "Elke week over de prijs steggelen of elkaar onder druk zetten werkt niet. Daarnaast zie ik dat voerleveranciers en fokkerij bij ketens betrokken worden om smaak en vleeskwaliteit te bevorderen. Daarnaast zal veel aandacht komen voor de CO2-uitstoot van vlees."

Onderscheiden in smaak grote uitdaging

Volgens ketenspecialist Peter van Balkom gaan het belang van samenwerking en ketenverkorting samen met de technologische ontwikkelingen in de stal. Met name door de inzet van ICT kunnen extra stappen gezet worden in het verbeteren van de diergezondheid. "Dieren monitoren kan vervolgens op het gebied van gewichtsontwikkeling of afwijkend watergebruik van varkens."
Een grote uitdaging voor de sector is volgens hem het onderscheiden in smaak. "In het voerpakket en de genetica zijn allerlei aanpassingen te maken. Maar vanwege de hoge kosten blijft een efficiënte voerconversie voorlopig noodzaak. Een onderscheidend concept in de markt zetten is een kwestie van een lange adem."

Meer informatie?

Vraag voor meer gegevens het gedetailleerde rapport op bij Peter van Balkom, specialist varkensvleesketen. Lees ook meer over in ons eerder gepubliceerde artikel marktgerichte varkensvleesconcepten in opkomst op de website van Connecting Agri&Food.

Dit interview met Peter van Balkom is verschenen op de website van Nieuwe Oogst.

‘Voorkomen is beter dan genezen’ van start

Na de kick-off bijeenkomsten is het project ‘Voorkomen is beter dan genezen’ in oktober van start gegaan met twee studiegroepen van tien melkveehouders...

Lees verder

Bokashi maak je niet zomaar even

Bokashi is een prima bodemverbeteraar, maar een goede bokashi-hoop maak je niet zomaar even. Er komt best wat bij kijken en er hangt een prijskaartje aan....

Lees verder

Meer nieuws

Onze adviseurs staan
voor u klaar

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt DLV Advies gebruik van cookies. Door op "Akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken in ons Privacybeleid